لذا ایجاد خلاقیت در سازمان مستلزم وجود فرهنگ قوی می باشد و مدیر خلاق کسی است که بتواند در فرهنگ سازمان تاثیر بگذارد و به عنوان طرح اجتماعی سازمان خود را در خلاقیت و نگهداری عوامل فرهنگی آن توانمند سازد (زارعی متین، ۱۳۸۰: ۶۴).
۲-۹) کارکرد های فرهنگسازمانی
تقویت حس همکاری به جای رقابت، شکل دهی رفتار اعضا، ثبات سیستم اجتماعی، هویت سازمانی، تعهد و مسؤلیت اجتماعی، مردمی بودن و اعتماد(رضائیان،۱۳۸۷: ۲۴۹). کارکرد های فرهنگ سازمانی[۴۳] شامل ایجاد مرز سازمانی، رابط اجتماعی و تعیین قوانین بازی می باشد(ایران زاده،۱۳۷۷). از نظر گوردون کارکردهای فرهنگ سازمانی عبارتند از:
- حمایت از استراتژی های سازمان
- تعیین راه های قابل قبول برای مدیران جهت تعامل با عناصر تشکیل دهنده خارجی
- قابل دستیابی کردن تصمیمات برای افراد در سازمان ها.
- تعیین معیارهای عملکرد.
- هدایت و روابط طبیعی بین شخصی برای افراد در سازمان ها.
- انتخاب سبک های مدیریتی مناسب
شکل ۲-۱ کارکردهای فرهنگ سازمانی(رضائیان،۱۳۸۷: ۲۴۹) |
۲-۱۰) چهارچوب های فرهنگ سازمانی
مقمیی معتقد است چهارچوب های فرهنگ سازمان عبارتند از: فرهنگ کلان، مفروضات مشترک، ارزش های مشترک، جامعه پذیری مشترک، سمبل های مشترک، زبان مشترک، حکایات مشترک، عملیات مشترک (مقیمی،۱۳۸۶: ۱۶۳) .
- فرهنگ کلان[۴۴]: ترکیبی از مفروضات و ارزش های جامعه و صنعت
- مفروضات مشترک[۴۵]: این مفروضات شامل موارد ذیل است:
- تفکر و باور های افراد درباره خود و دیگران
- روابط اعضاء با دیگران
- روابط سازمانی با محی.
- گرایش زمانی( آینده، حال، گذشته)
- ارزش های مشترک[۴۶]: باور اساسی حول شرایطی که اهمیت قابل ملاحظه برای افراد دارد .
- جامعه پذیری مشترک[۴۷]: فرایندی که سازمان اعضاء جدید را وارد فرهنگ سازمانی خود می کند.
- سمبل های مشترک[۴۸]: هر چیز قابل رؤیت که برای نشان دادن یک ارزش مشترک مجرد به کار رود.
- زبان مشترک[۴۹]: یک سیستم مشترک از صداها، علایم مکتوب یا اشارات جهت انتقال معانی خاص
- حکایات مشترک[۵۰]: داستان ها، قصه قهرمانان و افسانه های مشترک در یک فرهنگ سازمانی
- عملیات مشترک: مراسم و آداب ظاهری، فعالیت های تخصصی و رسمی طراحی شده برای ایجاد احساسات قوی و انجام کار ها به عنوان یک رویداد خاص
دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir |