با توجه به مقدار (۹۷۵/۳F= و ۰۲۰/۰P=) با ۹۵% اطمینان می توان گفت که اثر خودکارآمدی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی معنادار و با توجه به مقدار (۷۳۶/۴۴F= و۰۰۰/۰P=) با ۹۵% اطمینان اثر نوع مدرسه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان معنادار و با توجه به مقدار (۱۲۱/۴F= و ۰۱۷/۰P=) با ۹۵% اطمینان می توان گفت اثر متقابل نوع مدرسه با خودکارآمدی تحصیلی معنادار می باشد. بنا به عبارتی هوشمند بودن مدرسه و خودکارآمدی تحصیلی بالا باعث بهبود پیشرفت تحصیلی دانش آموزان خواهد شد.
نمودار۴-۱۱ . نمودار مقایسه میانگین پیشرفت تحصیلی نمونه های مورد مطالعه بر حسب سطوح خودکارآمدی تحصیلی در مدارس هوشمند و عادی
۴-۳-۷٫ آیا بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه دخترانه ناحیه ۲ آموزش و پرورش کرمان در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ با توجه به نوع مدرسه و سطوح انگیزه تحصیلی (پایین، متوسط، بالا) تفاوت وجود دارد؟
H0: پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه ناحیه ۲ آموزش و پرورش کرمان در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ با توجه به نوع مدرسه و سطوح انگیزه تحصیلی (پایین، متوسط، بالا) تفاوت وجود ندارد.
H1: پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه ناحیه ۲ آموزش و پرورش کرمان در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ با توجه به نوع مدرسه و سطوح انگیزه تحصیلی (پایین، متوسط، بالا) تفاوت وجود دارد.
جهت مقایسه وضعیت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گروههای آزمودنی با توجه به نوع مدرسه و سطح انگیزه تحصیلی از آزمون تحلیل واریانس دو طرفه استفاده شد و نتایج حاصل از آزمون فوق در جدول ۴-۲۷ ارائه شده است.
جدول ۴-۲۷ . تحلیل واریانس میانگین پیشرفت تحصیلی برحسب نوع مدرسه و انگیزه تحصیلی
منبع تغییر | مجذور مجذورات |
درجه آزادی |
میانگین مجذورات |
F | سطح معنی داری |
تصحیح مدل | ۵۸۳/۷۰ | ۵ | ۱۱۷/۱۴ | ۷۰۹/۹ | ۰۰۰/۰ |
درون گروهی | ۲۴۹/۳۵۸۶۷ | ۱ | ۲۴۹/۳۵۸۶۷ | ۲۱۶/۲۴۶۶۹ | ۰۰۰/۰ |
انگیزه | ۴۴۲/۷ |